Hoe kun je de overdracht van je bedrijf plannen?

Maak voor jezelf een plan. Ik wil:

  • Wat anders want ik doe dit al 30 jaar;
  • Op reis, een boot kopen, er meer zijn voor mijn familie;
  • Een ander bedrijf kopen of starten;
  • Etc.

En maak een plan voor je bedrijf: hoe maak ik het beter en mooier in het licht van verkoop?

In je persoonlijke plan spelen levensfase en leeftijd een belangrijke rol:

  • > 50 jaar: Je kunt meer alles in overweging nemen want je bent er op tijd bij. Pak wel het aanbod dat je niet kunt weigeren als het voorbij komt;
  • > 60 jaar: Er valt nog te plannen, maar wacht daar niet meer mee;
  • > 70 jaar: Je moet overdragen omdat het allemaal te veel wordt. Eigenlijk ben je te laat. Als je geen MT hebt dat zorgt voor continuïteit dan zijn je keuzemogelijkheden beperkt.

En maak een plan voor je bedrijf: hoe maak ik het mooier en beter met het oog op verkoop. Dit doe je door:

  • Verbeteren van het rendement; een hoger rendement leidt tot een hogere verkoopopbrengst;
  • “Persoonlijke goodwill” om te zetten in “zakelijke goodwill” ofwel: maak je zelf misbaar. Investeer in goede mensen die zelfstandig kunnen werken. Als het bedrijf zonder jou kan dan is dit goed voor de prijs.

Soms kan het overigens slimmer zijn om je bedrijf nog niet te verkopen. Je boekt een hoog rendement, maar de organisatie staat onvoldoende los van jou. De prijs die geboden wordt is dan relatief laag (stel 3 x EBITDA) of misschien minder. Het geboden bedrag verdien je zelf relatief snel in de vorm van dividend en na een paar jaar heb je nog steeds een bedrijf dat je kunt verkopen. Of je stopt. In dat laatste geval moet je gespaard hebben voor je pensioen: er moet, natuurlijk wel afhankelijk van je levensstijl en leeftijd, € 1 mln. in je B.V. staan.

MC adviseert sinds 1974 in de installatiesector veelal familiebedrijven bij het uitvoeren van bedrijfswaarderingen en goed regelen van bedrijfsoverdrachten, zodat continuïteit en groei gewaarborgd worden. Het gaat om een 10-tal transacties per jaar.

Deel dit bericht: